HD_MRK
 
Eigen-wijsz Dorotheé Beens
SNGL

Klantgericht is geen synoniem van Assepoester

Bij Assepoester kreeg je waar voor je geld. Iedereen was dan ook erg blij met haar. Ze had haar training keurig op orde, lekkere lunch, alles was tot in de puntjes verzorgd. En de nazorg na afloop, in 1 woord ge-wel-dig! Want Assepoester rustte niet voordat alle deelnemers hun leerdoelen hadden bereikt.

To the rescue

Assepoester was dan ook op een missie en daar liet ze zich niet vanaf brengen. Met die gedrevenheid stimuleerde ze haar klanten om het beste uit zichzelf te halen. En ach, ze had het er graag voor over als dat betekende dat ze dan nog een extra uurtje bezig was. Of meer. De dankbaarheid die ze dan kreeg was onbetaalbaar. Ze ging er prat op dat ze maatwerk leverde en paste graag haar aanbod aan naar de individuele wensen.

Wallen tot op haar glazen muiltje 

Als ik vraag hoe het met haar gaat, slaakt ze een diepe zucht. Ze is moe. Ze houdt van aanpakken, maar ze heeft het gevoel dat ze nooit klaar is. En ze maakt zich zorgen, omdat haar omzet achter blijft. Op de één of andere manier komt ze er niet aan toe om haar marketing goed op poten te zetten. Ook het bezoeken van netwerken schiet erbij in. Terwijl beide nodig zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Waar moet ze de tijd vandaan halen? Er is altijd nog wel een klant die teruggebeld moet worden, een training die ze passend moet maken, of iets uit te zoeken voor een deelnemer.

Paal en perk 

Samen met Assepoester kijk ik naar haar inzet en wat dat voor de klant oplevert. En voor haar bedrijf. Ze schrikt als ze ziet hoeveel extra uren ze besteedt aan individuele begeleiding, terwijl ze een groepsaanbod verkoopt. Samen kijken we hoe zij grenzen kan stellen. Naar de deelnemers, maar vooral naar haarzelf. Haar gedrevenheid om anderen verder te helpen, is haar grootste valkuil en tegelijkertijd haar grootste kracht.

Je hebt veel kennis en wil dat graag delen. En ook echt waarde toevoegen, en daar is niks mis mee. Deze waarde kun je alleen blijven leveren (en hier komt een cliché) als je goed voor jezelf zorgt. Dat betekent je eigen grenzen bewaken. Hier een aantal tips om niet in de valkuil van Assepoester te lopen:

  • Stel vooraf vast hoeveel tijd jij beschikbaar bent in een programma en neem dit mee in het vaststellen van je prijs.
  • Wees concreet over wat jouw workshop of training oplevert, zodat je deelnemer weet wat hij kan verwachten. En houd je hier aan.
  • Zorg voor een mix in je aanbod qua inhoud, vormen van begeleiding en prijs, zodat je klant kiest waar behoefte aan is.

In mijn training Group@Work leer ik je hoe je jouw kennis omzet naar een aansprekend aanbod en hoe je deze kunt onderverdelen in verschillende soorten workshops en trainingen.

 
 
DSPL-LL-PSTS

Een teleurgestelde deelnemer, doe er je voordeel mee!

Een workshop ontwikkelen kost tijd, veel tijd! Laat staan als je aan de slag gaat met een meerdaagse training. Denk aan het vele denkwerk, de organisatorische voorbereiding en dan is het zo tof als alles volgens plan verloopt! Bij de evaluatie aangekomen blijken de deelnemers toch nog opmerkingen te hebben,…
Lees verder...
 

Dé perfecte vakantievoorbereiding- en afsluiting

Ieder jaar voordat ik op vakantie ga, zet ik mijn hele huis op zijn kop. Als een witte tornado ga ik één voor één alle ruimtes af. Kasten worden leeg getrokken, lades worden ondersteboven gehouden en gordijnen worden van de rails gerukt. En als ik iedereen mag geloven is dat…
Lees verder...
 

Let maar niet op mij!

Woedend trok ik voor de derde keer de deur open. Belletje lellen hoort erbij, maar ik wilde ook aan het werk. Woest keek ik de straat in, niemand. Opeens hoorde ik een kuchje onder me. Onder me? Er stond een heel klein mannetje op de stoep. Een wat oudere man,…
Lees verder...
 

Doe lekker zelf loyaal! 

Ze zag eruit alsof ze moest poepen, met een zucht liet ze haar adem ontsnappen en keek me vertwijfeld aan. Het was duidelijk dat ze advies van me wilde. Ze was al jaren klant bij iemand. Nu had ze een plan en erover gesproken met een ander, bij wie ze…
Lees verder...
 

Staat er opeens een naakte man voor mijn deur

Twee keer knipperde ik met mijn ogen. Ik zag het goed, er stond een naakte man bij mij op de stoep. Ik vroeg hem naar zijn naam. Hij stelde zich voor als De Keizer, Karel de Keizer. Inderdaad, wij hadden nu een afspraak. Hij was een joviale kerel. Zo'n man…
Lees verder...
 

Je moet er wel wat voor over hebben!

Ze staat voor mijn bureau, met afhangende schoudertjes en een gezicht alsof ze er de last van de wereld op draagt. Een diepe zucht. ‘Nou, dan ga ik maar.’ Mijn dochter gaat voor het eerst haar krantenwijk lopen. Ik zie haar nog gaan.  Alles was weerstand Zo gelukkig als ze…
Lees verder...
 

Je kunt het toch nooit goed doen

Met een voldaan gevoel neem ik afscheid van de deelnemers aan mijn workshop. Er was hard gewerkt, er waren nieuwe inzichten opgedaan en ze hadden genoeg ideeën om zelf aan de slag te gaan. Na de laatste bedankjes, gedagjes en van een enkeling een welgemeende kus op mijn wang sluit…
Lees verder...
 

Succesvol ben je alleen als je precies doet waar je zin in hebt

Een uitnodiging om samen met 15 anderen een ochtend aan de slag te gaan met persoonlijk leiderschap in het ondernemen “Op een manier dat zorgt dat je je bedrijfsdoelen wél haalt”. Ik ga er eens goed voor zitten, de spreker belooft er een interactieve happening van te maken. Hij begint…
Lees verder...
 

Laat je niet uitbuiten als trainer

Dansend kwam ze binnen, vergezeld door een eekhoorn, een roodborstje, twee wasbeertjes en een konijntje. Ze had de neiging om te zingen als het spannend werd, maar na een half uurtje had ik een aardig beeld wat Sneeuwwitje van me wilde. Kost en inwoning Na problemen thuis stond ze er…
Lees verder...
 

Stralen als een oud wijf

  Als meisje kon ik uren kijken naar mijn moeder als ze zich zat op te tutten. Al die potjes, kwastjes en kleurtjes hadden een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij. Heel soms mocht ik ook een beetje crème op mijn handen doen. Zelluf doen Tegen de tijd dat ik 15 was,…
Lees verder...
 

Waarom jouw voornemens gedoemd zijn te mislukken.

Het begin van het nieuwe jaar voelt voor mij als een onbeschreven blad. Als een schrift dat ik voor de eerste keer opensla en wat nog heerlijk kraakt in zijn voegen. Onbegrensde mogelijkheden Ik kan het vullen met… Ja, eigenlijk met alles wat er maar in me opkomt. Gedachtes die…
Lees verder...
 

Ik heb een tattoo op mijn bil

Bij het ontwikkelen van een training denk ik altijd heel hard na over wat ik ga brengen. Over de onderwerpen, de werkvormen, een ludieke invalshoek. Ik duik de boeken in, struin het internet af, lees vakliteratuur zodat ik zeker weet dat de inhoud interessant is. Ademloos Want als de inhoud…
Lees verder...
 

Hoe lijstjes je afhouden van resultaat

De Post-it. Onmisbaar in mijn werk. Ik gebruik ze in workshops, trainingen, 1-op-1 trajecten, maar ook in mijn voorbereiding. Ik heb ze altijd bij de hand, ook als ik onderweg ben. Sterker nog, ik heb ze zelfs als promo. Dat vinkt zo lekker af √ Op mijn bureau liggen in verschillende…
Lees verder...
 

Eerst luisteren, dan brengen

Terwijl half Nederland op zoek is naar Pikachu, Onix en Skitty, ben ik druk op zoek naar inspiratie. De cursor op mijn beeldscherm knippert me beschuldigend tegemoet. Daar ging mijn Goede Voornemen om alleen maar inspiratie de wereld in te sturen. Terwijl het de deur uitloopt, draait het zich nog…
Lees verder...
 

Een koninklijke presentatie

De dochter van mijn vriendin kijkt me met een serieus snoetje aan en vraagt of haar kroontje nog goed staat. Ik knik bevestigend. Ze draait parmantig een rondje, haar jurk waaiert breed uit. Ze zweeft weg om zich te laten bewonderen door haar broertje. Mij met een glimlach achterlatend. Hoe…
Lees verder...
 

Laat los wat je weet en kies.

Een goede werkvorm op de juiste plek in je training is heel effectief. Het kan zelfs de training maken of breken. Niet gek dat ik daar dus veel vragen over krijg. En op zekere dag zelfs de vraag of ik daar een boek over kan schrijven. Wat een goed idee!…
Lees verder...
 
Vergeet je standaardworkshop, focus op je doelgroep

Vergeet je standaardworkshop, focus op je doelgroep

Elke doelgroep vraagt een eigen benadering. Dus ook een eigen workshop. Dat realiseerde ik me toen ik pas Roelof Wobben van Beter Zitten bij een event sprak. Roelof heeft een bureaustoel speciaal voor vrouwen ontwikkeld Omdat ik én vrouw ben, én rugklachten heb, was ik direct geïnteresseerd. Wat blijkt? Rugklachten…
Lees verder...
 
 
 
NCLD PG CNTCT LN
      

dorothee@eigen-wijsz.nl • 06-20280370