Een workshop ontwikkelen kost tijd, veel tijd! Laat staan als je aan de slag gaat met een meerdaagse training. Denk aan het vele denkwerk, de organisatorische voorbereiding en dan is het zo tof als alles volgens plan verloopt! Bij de evaluatie aangekomen blijken de deelnemers toch nog opmerkingen te hebben, of zelfs teleurgesteld. Je hebt 2 opties: het bijltje erbij neer gooien of hier je voordeel mee doen. Als je kiest voor de laatste optie, lees dan verder. Kies je voor de eerste optie, dan raad ik je zeker aan om verder te lezen ;-)
Check
In mijn beleving zijn er 3 redenen waarom iemand ontevreden is;
Blijf altijd kritisch naar wat je belooft wat jouw workshop of training oplevert. In je enthousiasme kun je veel beloven, qua marketing levert het misschien zelfs best wat klanten op. Maar je wilt toch niet te boek staat als iemand die gebakken lucht verkoopt? De hoogste tijd dus om je communicatie rondom je aanbod eens goed onder de loep te nemen.
Als een ander jou aan het werk ziet, ziet het er bedrieglijk simpel uit. Dat heeft alles te maken met alle tijd die jij er al aan besteed hebt om jouw vak eigen te maken. Om te werken als een expert betekent het dat je er minstens 10.000 uur mee bezig bent geweest. Dan is het een illusie dat je alles kunt weten binnen 1 dagdeel. Dat besef is niet altijd even leuk voor een deelnemer, maar wel een signaal dat iemand zich verder wil ontwikkelen. Zorg dat je na afloop benoemt wat je nog meer aanbiedt, dit zijn de mensen met wie je graag een intensief traject aan gaat.
Je belofte kan nog zo helder zijn, maar soms is een deelnemer ergens specifiek naar op zoek en komt ‘wishful thinking’ om de hoek kijken. Het staat er niet, maar de ander is toch teleurgesteld dat een bepaald onderwerp niet aan bod komt. De teleurstelling heeft dan niks met jou te maken, maar alles met de zoektocht van de ander. Hoor je dit vaker over een specifiek onderwerp, dan ligt daar dus een mogelijkheid om aanbod op te ontwikkelen. Blijf wel altijd kritisch of dat specifieke onderwerp ook bij jou past, of dat je dat liever uitbesteed.
Wervelende Werkvormen
Zelf kreeg ik regelmatig terug dat deelnemers meer wilde weten over werkvormen. Of ik er niet een workshop over wil geven? En dat was een gewetensvraag. Een werkvorm kies je namelijk niet zomaar, deze is afgestemd op het doel, de doelgroep en resultaten van de training. Dat kon ik toch niet zomaar uit elkaar trekken? Maar dat leverde toch wat teleurgestelde blikken op. Ik wilde een workshop ontwikkelen die voldoet aan de vraag, én ook voldoet aan mijn eigen bedrijfsfilosofie. Anders teleurstel ik mezelf, en dat is ook weer niet de bedoeling. Een programma ontwikkelen kost veel tijd, zorg dus dat het een blijvertje is.
Nieuwsgierig geworden naar de workshop Wervelende Werkvormen, klik hier voor meer informatie.