Ze zag eruit alsof ze moest poepen, met een zucht liet ze haar adem ontsnappen en keek me vertwijfeld aan. Het was duidelijk dat ze advies van me wilde.
Ze was al jaren klant bij iemand. Nu had ze een plan en erover gesproken met een ander, bij wie ze een goed gevoel had. Kon ze het wel maken om weg te gaan? Natuurlijk alleen voor deze opdracht, want ze was verder best tevreden, maar voor dit specifieke geval wilde ze het liefst overstappen.
Diezelfde week sprak ik een collega-ondernemer met wie ik leuk had samengewerkt. We bespraken een opdracht van haar. Het ging om een paar uurtjes per maand, ze werd er niet echt blij van, maar er was niemand binnen het bedrijf die kon wat zij deed.
Die paar uurtjes voelden als een molensteen om haar nek. Ik vroeg haar hoe het zou zijn wanneer het klaar was. Ze begon helemaal te stralen. Het enige wat ik dacht was:
Wat doe jij jezelf toch aan?
En ik dacht ineens: hey, dat doe ik zelf ook. Die leuke klant met wie ik het goed kan vinden en voor wie ik graag een paar stappen extra zet. De vraag of ik hem “even” ergens mee uit de brand kan helpen, is nooit een kleine vraag. Voor ik het weet ben ik hard bezig mijn klant te helpen een succes te maken van zijn training. En het daagde me: Wat ik factureer en wat ik gratis weggeef is dan niet meer in verhouding.
Deze vrouwen gaan vanuit verbinding de samenwerking aan. Ze gunnen de ander wat en zijn loyaal naar de ander. Dat is mooi om te zien. Loyaliteit is een groot goed. Totdat ik me realiseerde:
Wij zijn dan niet loyaal aan onszelf.
En dat is niet handig. Uit angst de ander te kort te doen, schieten we naar de andere kant, waarbij we onszelf te kort doen.
Het eerste contact heb ik geadviseerd om vanuit positiviteit te bespreken waar ze tevreden over is en wat ze elders belegt. Dan behoud je een prima klantrelatie.
Het tweede contact heeft de vraag beantwoord wanneer het voor haar oké was om weg te gaan. Het moment dat ze noemde gaf haar rust, ook al was dat nog een aantal maanden ver weg. De kracht om het besluit te nemen én dit bespreekbaar te maken is beter dan oneindig aanmodderen met dit gevoel.
Ik ben zelf ook het gesprek aangegaan met mijn klant. Ik denk na onder welke voorwaarden ik mee kan helpen zijn business op te bouwen zonder dat ik mijn business weggeef. Hij is ondernemer en begrijpt waar ik het over heb. Loyaliteit is een mooi iets, zolang we het ook maar aan onszelf zijn.