Elke doelgroep vraagt een eigen benadering. Dus ook een eigen workshop. Dat realiseerde ik me toen ik pas Roelof Wobben van Beter Zitten bij een event sprak. Roelof heeft een bureaustoel speciaal voor vrouwen ontwikkeld
Omdat ik én vrouw ben, én rugklachten heb, was ik direct geïnteresseerd. Wat blijkt? Rugklachten die door een verkeerde zithouding komen, hebben bij vrouwen vaak ook te maken met een verkeerde stoel. De gemiddelde stoel is namelijk naar de maten van een man gemaakt.
Workshop voor vrouwen en management
Roelof geeft regelmatig workshops aan medewerkers van bedrijven om te laten zien wat een goede zithouding is, hoe je pijn voorkomt en hoe zijn ontwerp daarbij helpt. ‘Goed bezig’, dacht ik.
Tot hij vertelde dat hij precies dezelfde workshop ook geeft aan managementteams van bedrijven. Toen begreep ik waarom zijn presentatie nog niet het effect had dat hij voor ogen had.
De urgentie voor de manager
Waarom zou een manager willen horen hoe je beter kunt zitten? Waarschijnlijk zijn de meeste managers op zich nog wel begaan met het welzijn van hun personeel, maar zij voelen niet de urgentie als de eindgebruiker.
De manager heeft immers een andere invalshoek en dus een heel andere urgentie. Voor hem draait het om de vraag hoe hij met zo min mogelijk kosten zo productief mogelijk kan zijn. Voor hem gelden andere verkoopargumenten dan voor medewerkers.
Laat de manager vooral zien dat rugklachten tot lagere productiviteit leiden en in ziekteverzuim kunnen uitmonden. Dan wil hij ongetwijfeld ook wel weten hoe je dat met de juiste stoel kunt voorkomen.
Haak aan bij je doelgroep
Geef dus verschillende workshops voor verschillende doelgroepen. Haak aan bij de specifieke problemen van die doelgroep en de andere uitkomsten die daarbij horen.
Laat ze de basis zijn van de workshop die je geeft. 10 tegen 1 dat jij met je workshop meer mensen raakt en overtuigt dan tot nu toe. Zorg dat je van te voren heel helder wie er deelnemen aan jouw workshop, wat hun probleem is, en hoe jij dat oplost met jouw product.